תערוכה שף ארט

Chef's art                                      שף ארט    
אוכל טוב כמו עיצוב טוב עושה אנשים מאושרים, אוכל נהדר כמו עיצוב נהדר משנה את העולם .
לכל יצורי החיים ,למרות המגוון המרהיב, המופלא , יש לפחות דבר אחד במשותף, הצורך של מזון כדי לשרוד. דרך הזנה זו הנצרכת  לרב משתנה משמעותית. אנחנו צריכים לאכול ולשם כך להקדיש זמן רב ומאמץ בהכנת מזון, הרבה יותר מאשר נחוץ לצרכי התועלת שבתזונה .אלא שמזון יכול להיות מקור נהדר של הנאה. זה יכול להעסיק את  החושים, התבונה והרגשות בדיוק כמו עיצוב אדריכלי מעוצב בקפידה.
באופן מסורתי, המטבח הוא לב לבו של הבית. חדר צנוע זה עבר כברת דרך ארוכה מאז קצת יותר משולחן הכנה עם אח פתוח בו אש  בוערת ,עליו סיר מבעבע מרק , עד אל פלאי  המדע המודרני של  גלגולי מעבדה אותם מציגים שפים היום. בין אם זה מטבח ביתי או  מטבח במסעדה אולטרה מודרנית, הלב עדיין פועם חזק וקצבי.
המטבח הוא כאין וכאפס בלי אלה שגורמים לו לפעום. בין אם המטרה לבשל עם ילדים בבית  או שף גדול במסעדה עם צוות עוזרים, המטרות שלהם זהות, יצירת אוכל טוב.
הרבה אפשר ללמוד מהגישה  של השפים הגדולים לגבי תהליך היצירה. מן הטבחים המסורתיים יותר עד לאלכימאים המודרניים, הם יהיו  תמיד מקור השראה גדולה .
חדשנות בבישול הנעשית בזהירות ובתשומת לב יכולה להניב תוצאות נשגבות.
ניקולס קורטי  אומר באירוניה "אני חושב שעצוב  לי מאוד לראות כי בתרבות  שלנו בעוד אנו יכולים למדוד את הטמפרטורה באטמוספירה של נוגה אנחנו לא יודעים מה קורה בתוך הסופלה שלנו" -
"אם נחמם  ביצה  שעה אחת או שמונה שעות התוצאה תהיה זהה." גילה השף הצרפתי פייר גנייר בשנת 2002 וניער את העולם הקולינרי. ומאז בכל המטבחים העכשוויים ישנן אמבטיות מים עם בקרת טמפרטורה לשליקת ביצים..
הבנה מדעית, דיוק וטכנולוגיה מאפיינים את  הסגנון הזה של המטבח מודרני. אבל בלי להבין את ההיבט הרגשי של בישול זה בזבוז של זמן . "האכילה היא אחת הפעילויות הבודדות  שאנחנו עושים בהם  אנו מערבים  את כל החושים בו זמנית ". אם נכתיר מנה בשם "קול הים" היא  תהיה מוצגת כמתיחת קו החוף אותה משלימים עם ים 'קצף', חול אכיל ואוזניות העולות מתוך קונכייה מסתתרת באייפוד ובה משמיעים את קולות גלי הים המתנפצים אל החוף ושחפים מצווחים מרחוק.
ולראייה בכל אמצעי התקשורת בעולם -הכתובים ,הנראים ,והנשמעים מקדישים זמן רב לנושא הקולינארי. ממציאי קריטריונים להערכת האוכל, כוכבי מישלן ,נעשית בקורת על מסעדות ועל שפים ,יוצרים תכניות ריאליטי ותחרויות חובקות עולם בנושא הבישול הנכון הטעים האסתטי. ברבים מהמדינות מוותרים על פאסט פוד לטובת סלואו פוד וחוזרים להשתמש ברכיבים טבעיים מסורתיים על פני מוצרים מלאכותיים עטורי חומרים משמרים וצבעי מאכל.
אין ספק שהיום מתייחסים לבישול כאמנות קולינארית. צורת ההגשה זכתה למושג "לצלחת" מושג אותו לומדים בקורסים ממושכים איך לשלב את אמנות ההגשה בטיב האוכל אותו אנו צורכים
גם אנחנו אמני פתח תקוה מסייעים להביא את המזון לדרגת אמנות ומציעים את השקפתנו בראיית הצד האמנותי של הקולינריה.
צפו ותיהנו.       שרה רז     אוצרת התערוכה

הסינר של סבתא
סבתא שלי תמיד לבשה סינר בבית והיא תפרה אותם במו ידיה.  הסינרים שלה היו שני כיסים וקשר בחלק האחורי. רוב הסינרים שלה היו הדפסים עם המון צבעים אדומים בהירים או אחרים.  סבתא תמיד נשאה ממחטה בכיס שלה. ביום כביסה סבתא לפעמים לבשה סינר עשוי ג'ינס. היו לה גם ז'קט ג'ינס ואת האטבים שמה בכיס סינרה.
השימוש העיקרי של שמלתה של הסבתא היה להגן על השמלה מתחת.   מכיוון שיש לה רק כמה, זה היה קל יותר לשטוף סינרים משמלות, אבל יחד עם זה, הוא שימש כמחזיק סירים ולהסרת מחבתות חמות מהתנור.
זה היה נפלא לייבוש הדמעות של ילדים, ובהזדמנות היה אפילו משמש לניקוי אוזניים מלוכלכות.
כאשר חברה הגיעה, סינרים אלה היו מקומות מסתור אידיאליים לילדים ביישנים.
וכאשר מזג האוויר היה קר, סבתא כרכה אותו סביב זרועותיה.
בסינרים גדולים והישנים מחתה מצח מיוזע, כשרכנה על תנור העצים החמים.
גם גזרי עץ קטנים היתה מביאה  למטבח בסינר זה.
מהגן, הביאה כל מיני ירקות.  בסתיו, הסינר שמש להביא תפוחים שנפלו מהעצים.
כשסיימה להכין את הארוחה, הסבתא יצאה למרפסת, מנופפת סינרה, והגברים ידעו שזה זמן לבוא מהשדות לאכול.
זה יהיה זמן רב לפני שמישהו ימציא משהו  שיחליף "סינר של פעם 'ששימש אז למטרות רבות.
 

 

כוכבי מישלן      בקורת מסעדות קריטריונים להערכה
איך הכל התחיל
הדירוג החל כתחבולה שיווקית על ידי חברת הצמיגים "מישלן" בשנת 1900. הוא יצא לאור כמדריך חינמי לבעלי מכוניות בתחנות דלק ומוסכים, וכלל מידע על מקומות לחלקי חילוף בדרכים, וגם המלצות על מקומות לאכול ולישון בהם בדרכים.
בשנת 1926 החל המדריך להתפרסם במתכונתו הנוכחית והעניק כוכבים למסעדות. בהתחלה דורגו בו מסעדות מחוץ לפריז בלבד, אך ברגע שהמדריך תפס תאוצה גם היא נכללה בו.
סוגי הדירוגים
קיימים שלושה סוגי דירוגים לאיכויות השונות של המסעדות. מספר הכוכבים קובע את הרמה הכללית של המסעדה:
·        כוכב אחד מסמל "מסעדה טובה מאוד ברמתה".
·        כוכבים מסמלים "בישול מצוין  2.
·          3 כוכבים מסמלים "מטבח יוצא מן הכלל,.
המידע שבפנים
עמוד המסעדה במדריך כולל את שם המקום, שם השף, רמת מחירים והמלצות על מנות דגל ויינות מיוחדים.
לא רק גורמה
קיים סימון מיוחד למסעדות עממיות המעניקות תמורה לכסף ושמו Bib gourmand. בנוסף קיים סימון גם למסעדות בעלות אווירה נעימה במיוחד.
מי קובע
מבקרי המסעדות של המדריך מגיעים למסעדות ללא התראה. הם אוכלים את מנות הדגל של המסעדה, ורק בתום הארוחה והתשלום מזדהים, לשם ביקור במטבח ושיחה עם השף ו/או הבעלים של המסעדה. המבקרים נדרשים לידע רב בתחום הקולינריה, היין והמסעדנות, ולאחר הקבלה לעבודה עוברים הדרכות נרחבות ומעמיקות בנושאים שונים.
. ומה עוד
מלבד המלצות על מסעדות כולל המדריך גם מידע תיירותי, מפות עירוניות ושפע של מידע שימושי לנהגים.
השף עם הכי הרבה כוכבים
בשנת 2007 הפך השף הצרפתי ז'ואל רובושון לשף בעל מספר כוכבי המישלן הרב ביותר בעולם לכל 17 המסעדות שבבעלותו. השבוע קבל כוכב אחד  שף ישראלי, גלעדי, השף של מסעדת יוקרה אותה פתח שף רמזי  כרשת מסעדות..
. השפעה חיובית או שלילית
מדריך המישלן נחשב לבעל השפעה עצומה על הצלחה של מסעדה. מסעדות שנכנסות למדריך נהנות מפרסום וכבוד רב וצבירת לקוחות חדשים. איבוד כוכב עולה למסעדה לעיתים רבות בירידה במספר הלקוחות וצמצום ההכנסות.
ובארץ  כרגע אין אף מסעדה האוחזת בעיטור כוכבי מישלן